door Geert Verdonck
•
11 maart 2021
If you always do what you’ve always done, you will always get what you’ve always got. Vele mensen hebben deze quote geclaimd: Anthony Robbins, Albert Einstein, Henry Ford en zelfs Mark Twain. Leuk om weten, maar meer belangrijk is wat deze quote vertelt: als je het (eind)resultaat wil veranderen, moet je de manier veranderen waarop je de zaken doet, niet zoals je ze gewoon bent om ze te doen. Neem deze gedachte even mee in de context van het behalen van sales- en bedrijfsdoelstellingen. Wie geen duidelijke doelstellingen bepaalt, kan alleen maar hopen dat resultaten wel vanuit zichzelf zullen volgen. Een mogelijke strategie, maar doordacht is anders. Los van scherpe en duidelijke doelstellingen, blijkt het voor vele organisaties vaak lastig en uitdagend om een verander-cultuur te organiseren die medewerkers en teams uit hun comfort-zone haalt. Een cultuur gebaseerd op ‘traditioneel denken’ (met bijhorend comfort-zone-gedrag), zal vaak ook medewerkers aantrekken die niet geneigd zijn om veel te willen groeien en vooruit te gaan. Tegelijk zal deze comfort-cultuur vaak meer gedreven en geëngageerde medewerkers, afremmen, of op termijn doen weglopen uit de organisatie, op zoek naar een andere job en plek op de arbeidsmarkt.